Jsou chvíle, které si za rámeček nedám. Tedy
dobrovolně, myslím. Jsou to okamžiky křiku, vzteku, bouchání do stolu a
dramatických odchodů z místnosti. Možná to životu dodává šťávu, ale mně ji to
spíš bere. Navzdory všemu však bývá konec dost překvapivý. A to nejen pro mě.
Na scénu vstupuje dikobraz
Pracovně se v takové
neradostné momenty nazývám dikobraz. Neradno se přibližovat, bolím na dotek. Rodinní
příslušníci kolem mě chodí po špičkách a já před sebou vlastně taky utíkám. V tuto
chvíli si myslím, že mám jasný důvod v tomto stavu setrvat. Například dcera
neuměla slovíčka z angličtiny, synovi po šesté upadla kostička lega nebo
vznesl po třicáté páté stejný dotaz. Zkrátka samé důležitosti. Časem obvykle zjistím,
že mi v tom moc dobře není a chci to jinak. Odhodit bodlinky je ale dost
nesnadné.
Šnečku, šnečku, vystrč růžky…
Jak vystoupit ze svého
obranného vězení je téma další fáze. Jistě na to existuje řada psychologických
pouček, rad a metod. Je pravda, že ve světlejších chvilkách se některou z nich
snažím aplikovat. Většinou však končím jako v případě, kdy se snažím
pochopit nápovědu k počítačovému problému. Jednotlivá písmenka, a dokonce
i slova chápu, ale smysl celku mi uniká a problém trvá. Takže se ocitám někde
na úrovni šneka, kdy „dělám jakoby nic“ a pomaličku osahávám území.
Elegantní lítost
Jakmile ustoupí energie
naštvání je připravena lítost. Ach to je emoce, to vám povím. Lze se v ní
koupat libovolně dlouho. A kolik vlasů si lze u toho vytrhat, slz uronit a dramaticky
vzdychat. Lítost se navíc jeví tolik oprávněná, že? Mám jasné důkazy, že jsem
se chovala jako tur domácí, případně jen jako kur. Každopádně rozhodně ne
dospěle a už vůbec ne mateřsky. Teď je mi to zkrátka líto. Jenže, co se odehrálo
se již odehrálo a já musím čelit důsledkům. Než mi to dojde, koupu se v lítosti.
Tanečky přiblížení
Jakmile se lítost
nabažila, byl čas se vrátit. Dříve jsem volila taktiku nátlakového monologu,
kde jsem jasně vysvětlila, co ten DRUHÝ (!) udělal v mých očích blbě a já
holt neměla jinou možnost než se naštvat… Výsledkem byla hádka, slzy, naštvání…
Obvykle opět moje. Nikdo mě přeci nechápe! Měla jsem pocit, že komunikuji. Teprve
časem mi došlo, že obviňuji a snažím se vyvléct zodpovědnosti za své jednání. I
teď volím formu rozhovoru, ale mluvím o tom, co já osobně pociťovala v situaci,
která nastala. Neobviňuji ani neomlouvám, jen popisuji svou reakci, jak to na
mne působilo. Výsledkem bývá reakce druhé strany v podobě: „Ale já to tak
nemyslel.“ „Já to tak nechtěl/nechtěla.“ „Já tomu rozumím, ale na mne to tak
působilo,“ odpovídám já. Cesta i náruč se zase otevírá.
Únava jako restart
Po takových chvílích
následuje únava. A ta často uvolní zbytek vláken k situaci sporu, kterých
se držím, abych „neztratila“ tvář. Už však není co držet. Zůstává jen touha se posunout.
A o to vlastně ve finále jde. Dramatické chvíle, v našem případě
doprovázeny řadou efektních prvků, přinesou nějaké rozhřešení. Je těžké si tyto
poklady vyzvednout. Často je náročné je i zahlédnout. Objevují se totiž jakési
vzorce chování, automat, který jsem převzala někdy v pravěku („protože
takhle se to dělá“). Ustoupit z těchto mechanismů lze jen po zkušenosti,
že pro mne nejsou vyživující. Takže ve finále si zpětně vážím i těch chvil, kdy
bouře zuří. Věřím, že časem zvládneme i trošku mírnější verzi poučení.